Lesaanbod

“Wees dan sterk, en ga je eigen lichaam binnen; daar vind je vaste grond om op te staan.
Denk er zorgvuldig over na! Ga nergens anders heen!
Doe weg alle gedachten over ingebeelde zaken en sta stevig in wat je
bent”.
(Kabir)

Wanneer je op zoek bent naar een krachtige en uitdagende vorm van yoga, waarbij je fysiek en mentaal hard moet werken, dan kun je kiezen voor de Power / Prana Vinyasa Yoga®. Deze vorm maakt je sterk en lenig, vergroot je uithoudingsvermogen, geeft energie en een diepe focus.

Wil je meer rust en ontspanning in de beoefening? Dan is de Ontspannings Yoga een goede keus. Deze vorm is licht dynamisch, met aandacht en tijd voor statische houdingen.

Voor de mensen die liever lang in houdingen blijven en minder variatie willen, is er de Yin Yoga.
Lees vooral onderstaande informatie door en neem gerust contact op voor meer informatie!
Wil je weten wanneer welke lessen wanneer gegeven worden? Klik dan hier

     Ontspannings Yoga
Deze zachte vorm van yoga is bedoeld voor mensen die kennis willen maken met een sierlijke en beweeglijke vorm van yoga. Er wordt tijdens de les veel aandacht besteed aan iedere houding afzonderlijk. Je krijgt in de les voldoende aandacht en tijd om je de verschillende yogahoudingen eigen te maken. De les begint met een aandachtsoefening. Daarna volgt een serie Zonnegroeten in rustig tempo, waarin je lichaam soepeler begint aan te voelen. Na de Zonnegroeten, volgen een reeks staande houdingen en balans houdingen, waarna de overgang plaats vindt naar een serie grondhoudingen. Als laatste vinden er een aantal afsluitende houdingen plaats, gevolgd door de ontspanning met meditatie.

        Power / Prana Vinyasa Yoga®
Deze vorm is ontwikkeld door de Amerikaanse yogadocent Shiva Rea. Deze vorm is lekker pittig, uitdagend, hard werken, meegaan met de krachtige flow, waarbij je uitgedaagd wordt je fysieke en mentale grenzen op te zoeken. Respect voor je eigen lichaam is daarbij belangrijk. Het zijn creatieve dynamische lessen, waarbij er via ritmisch bewegen bepaalde houdingen worden aangenomen. In de les wordt gebruik gemaakt van krama’s. Dit zijn de verschillende niveaus binnen een houding. Door deze krama’s kan elke deelnemer op zijn of haar niveau verdieping vinden. Elke les heeft een ander thema.

        Yin Yoga
Van oorsprong heette de Yin Yoga eigenlijk “Taoïstische” yoga. Deze vorm van yoga richt zich op het diepe bindweefsel van het lichaam en de fascia die het lichaam bedekt. De fascia vormt een netwerk dat alle spieren, gewrichten, botten en organen omhult. Het vormt een eenheid en zorgt ervoor dat alles met elkaar verbonden is. De Taoïstische yoga helpt de stroom van energie in het lichaam te reguleren. Je krijgt tijd en ruimte om te voelen en het ervaren van een diepe ontspanning. Bij de Yin Yoga hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door niets te doen, gebeurt er wat. Door je helemaal aan de houding over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er ruimte ontstaat. Het richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. De houdingen bij de Yin Yoga worden langer aangehouden en er wordt niet bewogen zoals bij de andere yogavormen. Dat heeft een positieve invloed op het stugge bindweefsel.

          Ashtanga Yoga Primary Series
De Ashtanga Yoga is een yogasysteem wat bestaat uit in totaal 6 series. Elke serie bestaat uit 40 asana´s (yogahoudingen). De houdingen samen vormen een doorstromend geheel. Flow in het Engels en vinyasa in het Sanskriet. Door deze flow, de continue beweging ga je geestelijk ontspannen. De Ashtanga Yoga kenmerkt zich door het synchroon laten lopen van een oplopende reeks van yogahoudingen die in een vaste volgorde worden uitgevoerd met een specifieke ademhalingstechniek (ujjayi), met het gebruik van energiesloten (bandha’s) en het aandachtig richten van je blik op een bepaald punt (drishti’s). Dit zorgt voor een intense innerlijke hitte waardoor je overvloedig gaat zweten. Dit zuiverende zweet zorgt ervoor dat spieren en organen worden ontgift. Het resultaat is een betere bloedcirculatie, een sterk lichaam en een rustige kalme geest. Het heeft een sterk reinigend effect.

Ashtanga yoga is geschikt voor iedereen die op zoek is naar een krachtige, fysieke uitdaging terwijl je je grenzen van je lichaam en geest opzoekt, maar deze tegelijkertijd accepteert.

          Individuele Yoga
De individuele Yoga is bedoeld voor mensen die het prettig vinden om tijdens de yogabeoefening intensief persoonlijk begeleid te worden. Dit kan in plaats van de lessen in groepsverband, maar ook ter aanvulling van lessen in groepsverband. Je kunt natuurlijk de vorm van yoga kiezen waar je behoefte aan hebt.

     Yogatherapie
De yogatherapie bestaat uit individuele therapeutische yogasessies. Deze sessies zijn bedoeld voor mensen die behoefte hebben aan ondersteuning bij lichamelijke, geestelijke en/of emotionele klachten en beperkingen. Dan kan het gaat om burn-out, moeite met ademhalen, last van schouders e.d. Deze bijzondere yogavorm past zich in yogahoudingen, ademhalings- en ontspanningstechnieken aan bij het individu. Je wordt intensief persoonlijk begeleid om meer balans te krijgen tussen je lichaam en je geest. Het doel is om meer harmonie en balans te gaan ervaren, je meer ontspannen te gaan voelen, pijn en stress te verminderen. Het gaat om lichamelijk, geestelijk en spiritueel welbevinden.

Zie voor meer info Yogatherapie